Turer på Gran Canaria

Bildene i denne kollasjen kan du se enkeltvis i dette albumet - Gran Canaria mars 2012

Roque Nublo
Denne turen går opp Arguineguín-dalen og første stopp er Presa de las Niñas. Derfra kjører vi til parkeringsplassen ved Roque Nublo - her er det ofte trangt om plassen. Så tar vi beina fatt og går opp til platået og monolitten Roque Nublo som er ca 80 meter høy. Turen opp går greit på 40 minutter, ned igjen på omtrent det halve.
Vi stopper for lunsj på restauranten La Cumbre.
Så kjører videre og stopper først ved et utsiktspunkt som gir oss oversyn over hele nordøya. Deretter opp til Pico de las Nieves, det høyeste punktet på øya.
Vi kjører ned på østsiden av Gran Canaria, mot Ingenio. Vi tar av veien nedover og svinger inn i dalen Barranco de Guayadeque. Dette er dalen med de mange huleboligene. Vi tar turen helt opp til veien stopper ved restauranten El Tagaror - denne restauranten er bygd inn i fjellet. Her er det en gangvei rundt fjellet - anbefaler å ta rusleturen rundt!
Etter denne stoppen tar vi via Aguïmes og motorveien hjem.

Vis større kart

Jardin Canario, Cueva Pintada, Arucas
Den botaniske hagen med særlig vekt på kanariske endemiske planter, er vel verd et besøk. Den ligger i Tafira Baja, kanskje litt kronglete å finne fram til fordi skiltingen kan være noe mangelfull. Adressen som GoogleMaps refererer til, er i hvert fall feil, det har vi testet.
Etter besøk i parken, fortsatte vi til Galdar for å besøke Cueva Pintada som altså er arkeologiske utgravinger gjort i en tidligere bananplantasje og som viser hvordan tidlige innbyggere bodde og levde før spanjolene kom og erobret landet. Vi rakk en lunsj i gata før besøket på museet. Dessverre var kirken stengt denne dagen - den er vel verd et besøk.
Etter Galdar kjørte vi tilbake til Arucas - tok en is og kaffe på kirkeplassen og så en tur opp på fjelltoppen og utsiktspunktet over byen. Før vi bega oss på hjemvei.

Vis større kart

Risco Blanco
En av mine favoritter er denne ruta opp Fataga-dalen (De tusen palmers dal). Å rusle rundt i bebyggelsen i Fataga (med kamera) er alltid en fin opplevelse. Fra Fataga fortsetter vi opp til San Bartolomé og enda et stykke opp mot Roque Nublo. Men et stykke opp i bakken, går det en vei inn til høyre, en smal og kronglete vei inn mot Risco Blanco, det hvite feltet i fjellveggen. Inne i dette fjellområdet er det veldig idyllisk - det er utrolig hvordan folk får til å bygge å bo i dette som kan virke å være nærmest ubeboelig, trangt og bratt over alt. Men du verden så flott!
Vi kjørte videre til Santa Lucia der det ble lunsj og besøk i kirka.
Vi kjørte om Temisas og Aguïmes - begge steder er vel verd å stoppe i.

Vis Fataga og Risco Blanco i et større kart

Vestøya
Dette er turen vi enda ikke har gjort. Fra Arguineguín via Mogan og San Nicolas til Puerto de Las Nieves. Her bør vi kunne være framme i tid for lunsj - anbefaler fersk fisk i en av de mange små restaurantene langs sjøkanten.
Fra Puerto Nieves tar vi opp i fjellene - inn i nasjonalparken Tamadaba. Der skal vi innom på campingplassen og nyte utsikten mot Tenerife og nord- og vestkysten av Gran Canaria.
Videre mot Artenara og Tejeda der vi tar en stopp for kaffe og lokal mandelkake før vi kjører det siste strekket via Ayacata, Presa del las Niñas og Arguineguín-dalen hjem.

Vis Vestøya og retur på tvers i et større kart